Deze disclaimer bevat essentiële informatie over de aard van de content op het Ouder Platform Jeugdzorg en de verantwoordelijkheid v/d gebruiker.
November 2025 - Parallel Solo Ouderschap (PSO) in het Spanningsveld van Hoog Conflict en Dwingende Controle - Een Kritische Analyse van Status, Bewijs en Juridische Implementatie
Het rapport is een analyse van Parallel Solo Ouderschap (PSO), een therapeutisch kader voor (zeer) hoog conflictscheidingen dat gericht is op het minimaliseren van communicatie en het creëren van voorspelbaarheid voor het kind.
Hoewel PSO wordt ingezet en gesteund wordt door algemene psychologische theorieën, mist het onafhankelijk, evidence-based bewijs voor de effectiviteit van de specifieke interventie. De ‘muur van non-communicatie’ kan echter onbedoeld het kind belasten als bemiddelaar of misbruikt worden om blokkerend gedrag van een niet-welwillende ouder te bestendigen.
PSO staat significant onder druk omdat het expliciet ongeschikt wordt bevonden in situaties van Dwingende Controle (DC), waar het de pleger van DC onbedoeld faciliteert om de veilige ouder te isoleren. Experts bepleiten daarom een verplichte DC-screening vóór de inzet van PSO en eisen onafhankelijk onderzoek en kennisverdieping over DC bij jeugdhulp.
I Fundering en Wetenschappelijke Validering van Parallel Solo Ouderschap (PSO)
II. Voordelen, Nadelen en Misbruik in de Praktijk
III. PSO in het Licht van Dwingende Controle (DC): Een Onhoudbare Combinatie
IV. Het PSO-Bestendige Ouderschapsplan en Juridische Eisen
V. Conclusie en Strategische Aanbevelingen
September 2025 - Dwingende Controle (in PSO & Co-ouderschap) - Samenvatting en analyse op basis van beschikbare wetenschappelijk kennis.
Augustus 2025 - Psychisch geweld in het strafrecht - Een verkennend onderzoek naar de strafrechtelijke aanpak van psychisch geweld -
Rapport van de Rijksuniversiteit Groningen.
Het gaat om onderzoek in opdracht van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Datacentrum (WODC). Het rapport verkent de mogelijkheden voor de strafrechtelijk aanpak van psychisch geweld. Dit vormt een onderdeel van de bredere aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling en het voorkomen van femicide
Augustus 2025 - Expertisecentrum Dwingende Controle: (nieuwe naam, was Expertisecentrum Psychisch Geweld)
"Het is onze missie om professionals te helpen met een effectieve aanpak bij het opsporen en stoppen van psychisch geweld in relaties. Met name bij dwingende controle (intieme terreur).
We willen niet alleen dat deze problematiek wordt erkend, maar ook daadwerkelijk met effectieve middelen opgelost wordt, ook binnen ons rechtssysteem.
Wij bundelen onze krachten als drie (GZ) psychologen die inzichten uit (nationale en internationale) wetenschap en de praktijk combineren, om professionals te leren hoe dwingende controle gesignaleerd en gestuurd kan worden. Zodat we herkennen in de spreekkamer wie slachtoffer en wie dader is en hoe we dan ingrijpen. Alleen op die manier kan femicide echt stoppen. Alleen op die manier worden kinderen ècht beschermd."
December 2024 - De SCREKS
Met het SCREKS formulier ben je als ouder en/of jeugdhulp beter geïnformeerd over (recente) jeugdhulp kennis . Het doel is kwaliteitsverbetering bij inzet zoals scheidingshulp bij complexe scheidingen/ ouderschap. Door het delen van beschikbare kennis met ouders en jeugdhulp via gestructureerde informatie-uitwisseling.
September 2024 - De Stand van de Jeugdzorg 2024 - Jeugdautoriteit
"Er is in de jeugdzorg nog een wereld te winnen als het gaat om het professionaliseren van zowel opdrachtgeverschap als opdrachtnemerschap. Gemeenten mogen van aanbieders verwachten dat zij hun governance en bedrijfsvoering op orde hebben en waar noodzakelijk constructief met elkaar samenwerken. Aanbieders mogen van gemeenten verwachten dat zij reële tarieven krijgen voor de geleverde zorg en dat gemeenten voldoende zorg inkopen. Bij het professionaliseren van de relatie hoort ook het vormgeven van gezamenlijke verantwoordelijkheden. Termen als opdrachtgever, opdrachtnemer en marktwerking suggereren te veel dat geen ruimte is voor samenwerking en een gedeelde verantwoordelijkheid. Wantrouwen en een gebrek aan transparantie zijn dan het gevolg. "
Augustus 2024 - Infographic Dwingende Controle - Het Verdwenen Zelf
Dwingende controle’ meer op de kaart
"Zowel bij bepaalde beroepsgroepen als in de politiek komt dwingende controle meer op de agenda te staan, en dat is hard nodig. Onze inbreng als gespecialiseerde organisatie wordt steeds meer gevraagd. We zijn hier blij mee, omdat er nog zoveel onbekendheid is met het thema."
"Afgelopen 7 oktober sprak ik bijvoorbeeld op het congres Huiselijk geweld in het Familierecht van de Vereniging Vrouw en Recht. Een heel belangrijk thema. Al jaren ontvangen wij vele getuigenissen waaruit blijkt dat huiselijk geweld nauwelijks gezien en erkend wordt binnen het familierecht en de jeugdzorg. Psychisch geweld in de vorm van dwingende controle kan niet alleen tijdens een relatie tot ernstige problemen leiden, maar helaas ook nog lang daarna, zoals velen van jullie weten."
Dwingende controle is een vorm van huiselijk geweld waarbij één persoon systematisch de ander controleert en onderdrukt. Dit kan zich op verschillende manieren uiten, zoals emotionele manipulatie, isolatie, financiële controle en intimidatie. Wanneer kinderen getuige zijn van of direct betrokken zijn bij dwingende controle, heeft dit vaak ernstige gevolgen voor hun ontwikkeling.
Jeugdzorg speelt een cruciale rol bij het signaleren, melden en aanpakken van situaties waarin kinderen te maken hebben met dwingende controle. Jeugdzorgprofessionals hebben een belangrijke taak om:
Dwingende controle te herkennen: Het is essentieel dat professionals in staat zijn om de subtiele signalen van dwingende controle te herkennen, ook als er geen sprake is van zichtbaar fysiek geweld.
Veiligheid te garanderen: Het beschermen van kinderen tegen de directe en langdurige gevolgen van dwingende controle is een prioriteit.
Samenwerking te zoeken: Jeugdzorg werkt samen met andere professionals, zoals politie, justitie, huisartsen en maatschappelijk werk, om een geïntegreerde aanpak te bieden.
Ouders te ondersteunen: Het is belangrijk om ouders te helpen inzicht te krijgen in hun gedrag en hen te ondersteunen bij het veranderen van hun patronen.
Augustus 2024 - Aandacht voor onveiligheid kind - RSJ
"De Afdeling advisering van de Raad voor Strafrechtstoepassing en Jeugdbescherming (RSJ) heeft een advies uitgebracht over de vraag of er voldoende aandacht is voor de veiligheid van kinderen in complexe (ex-)partnerrelaties bij gezag- en omgangszaken."
Samenvatting van de hoofdpunten uit het RSJ-advies over kinderonveiligheid in complexe (ex-)partnerrelaties:
Het advies van de RSJ (Raad voor de Strafrechtstoepassing en Jeugdbescherming) richt zich op de veiligheid van kinderen bij complexe scheidingen met veel ruzie.
Hoewel er meer aandacht is voor de veiligheid van kinderen dan vroeger, is deze aandacht niet genoeg om onveiligheid op tijd op te merken.
Niet-zichtbaar geweld, zoals machtsongelijkheid tussen ouders, krijgt meer aandacht, maar rechters weten soms nog te weinig om gevaar voor een kind goed te kunnen bepalen.
De RSJ wil dat er beter wordt samengewerkt en informatie gedeeld; één persoon of organisatie moet de leiding nemen over de informatiestroom.
Kinderen moeten sneller en beter gecontroleerd worden op veiligheid, met een duidelijke, goed onderbouwde methode die al vroeg wordt ingezet.
Meer kennis is nodig bij professionals over kinderrechten, de meldcode en het herkennen van verschillende vormen van geweld7.
Snelle en goede hulp moet overal in Nederland beschikbaar zijn voor gezinnen die te maken hebben met geweld tussen (ex-)partners.
Die hulp moet passen bij wat elk gezinslid nodig heeft, en ook de ouder die geweld gebruikt, moet hulp krijgen om zijn of haar gedrag te veranderen.
Kinderen moeten makkelijk met een vertrouwenspersoon (bijvoorbeeld op school of sportclub) kunnen praten, en deze persoon moet de meldcode kennen.
Kinderen moeten in alle fases van een rechtszaak gehoord en bij het proces betrokken worden.
Juni 2024 - Als contact niet vanzelfsprekend is na scheiding- Verwey Jonker Instituut
Een verkennend onderzoek naar passende hulp en ondersteuning aan kinderen en ouders wanneer contact tussen kind en een van de ouders niet in het belang van het kind is.
Maart 2024 - Introductie De SCRES - Universiteit Utrecht
"Voor ouders in (conflict)scheiding en hun kinderen is passende hulp belangrijk. Maar hoe screenen we de problemen van deze gezinnen? Hoe ervaren ouders en kinderen belangrijke thema’s rondom (complexe) scheiding? En hoe meten we of de hulp ook echt werkt zoals bedoeld? Samen met professionals, cliënten en ervaringsdeskundigen ontwikkelden we het instrument SCRES, een eenvoudig in te vullen lijst met stellingen voor ouders en voor kinderen. Bij start van de hulp kan de SCRES inzicht en houvast bieden voor ouders zelf. Hierdoor kunnen zij beter kunnen meebeslissen over doelen en passende hulp. Daarnaast stelt het hulpverleners in staat om de hulp beter te laten aansluiten bij wat nodig is. Door de SCRES ook bij einde van de hulp in te vullen kan bovendien worden nagegaan of de hulp gewerkt heeft. De SCRES is bedoeld om sterke punten en aandachtspunten rondom een scheidingssituatie in kaart te brengen, met het oog op het bieden van de juiste scheidingshulp."
Februari 2024 - Blinde vlekken en botsende beelden bij partnergeweld en complexe scheidingen - https://www.huiselijkgeweld.nl
Deze publicatie biedt inzichten en tips voor een effectievere samenwerking bij partnergeweld en complexe scheidingen. Van botsen naar verbinding tussen het sociaal-, zorg- en veiligheidsdomein.
Wanneer gezinnen te maken hebben met partnergeweld en complexe scheidingen, is een goede samenwerking tussen het sociaal-, zorg- en veiligheidsdomein belangrijk. Professionals uit deze domeinen staan rondom het gezin en dragen een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Ieder van hen wil het beste voor ouders en kinderen, toch kunnen verschillen in denkbeelden, overtuigingen en ideeën over de juiste aanpak tot botsingen leiden.
Februari 2024 - Gidsen voor opsporing van Dwingende Controle - (BE) - Instituut voor de gelijkheid van vrouwen en mannen
"De eerste gids is specifiek gericht op de politie, diensten voor slachtofferhulp en de eerstelijnshulpverlening. Deze gids presenteert het instrument voor ‘snelle’ opsporing en het instrument voor het evalueren van dwingende controle en de daaraan gekoppelde alarmsignalen."
"De tweede gids is gericht op klinisch psychologen en omvat een hulpmiddel om zowel evaluatie als interventie te combineren."
"Deze praktijkgerichte gidsen bieden een theoretisch kader en hulpmiddelen om dwingende controle en de alarmsignalen te begrijpen en op te sporen. Ze bieden ook handvaten voor het omgaan met slachtoffers, waarbij wordt vertrokken vanuit hun beleving."
juli 2020 - Onderzoek Triage Complexe Scheidingen -
KPMG in opdracht van ministerie van VWS - Vereniging Nederlandse Gemeente
Het bronmateriaal is een eindrapport van een verkennend onderzoek, uitgevoerd door KPMG in opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), naar de triage van relatie- en (complexe) scheidingsproblematiek.
Het onderzoek richt zich op het in kaart brengen van de huidige praktijk om schade bij kinderen van scheidende ouders, een doelstelling van het Programma Scheiden zonder Schade, zoveel mogelijk te beperken. De bevindingen benadrukken dat triage moet aansluiten bij de lokale context en ketenorganisatie, en dat een gedeelde visie en taal cruciaal zijn voor effectieve samenwerking tussen professionals. Er werden 26 instrumenten geïdentificeerd, vaak met inhoudelijke overlap, maar de toepassing ervan is zeer divers en de bekendheid en wetenschappelijke validatie zijn beperkt.
De aanbevelingen pleiten voor vroege triage, continue scholing en samenwerking in de keten, waarbij gemeenten een leidende rol spelen in het stimuleren van het gebruik van geschikte instrumenten.
mei 2017 - Mythen over conflictscheidingen: Een onderzoek naar de kennis van juridische en sociale professionals
Prof. dr. Corine de Ruiter en Brigitte van Pol Msc - Universiteit Maastricht
"“It means that an appreciation for the methods of science is a useful asset for a responsible citizenry.”
Het onderzoek naar mythen over conflictscheidingen ondervroeg 863 Nederlandse juridische en sociale professionals (o.a. advocaten, mediators, jeugdzorg). De gemiddelde kennisscore was 6,46 van de 11 correcte antwoorden, net boven kansniveau. Professionals onderschatten massaal de prevalentie van partnergeweld (slechts 17% correct) en overschatten de kans op valse beschuldigingen van kindermishandeling. Daarnaast overschat 55% de effectiviteit van mediation bij conflictscheidingen. Mediators scoorden significant minder accuraat dan advocaten en overschatten het succes van mediation sterker. Er was een klein, positief verband tussen werkervaring en kennisniveau, maar geen verband met een specifieke opleiding. De onderzoekers concluderen dat misvattingen over geweld en mediation kunnen leiden tot inadequaat professioneel handelen. De implementatie van een gestructureerde screening op partnergeweld (zoals MASIC) wordt aanbevolen. "
Januari 2015 - Start Jeugdwet
De Jeugdwet regelt hoe hulp aan kinderen en gezinnen in Nederland georganiseerd is. Dat kan behandeling van een kind zijn, opvoedhulp aan ouders, maar ook ondersteuning door het wijkteam. Ook de jeugdbescherming en jeugdreclassering vallen onder de Jeugdwet.
Contact: info@ouderplatformjeugdzorg.nl
Deze disclaimer bevat essentiële informatie over de aard van de content op het Ouder Platform Jeugdzorg (OPJ) en de verantwoordelijkheid van de gebruiker bij het raadplegen en toepassen van deze kennis.
Het Ouder Platform Jeugdzorg heeft als missie om betrouwbare informatie over het complexe jeugdzorgdomein centraal en snel beschikbaar te stellen voor ouders, jeugdhulpmedewerkers en andere betrokken partijen.
De informatie op dit platform is afkomstig van (directe) betrouwbare bronnen, waaronder wetgeving, officiële richtlijnen, beroepscodes, en gespecialiseerde vakpublicaties. Het doel van deze kenniscentra is het verkleinen van de kenniskloof en het bevorderen van gezamenlijke besluitvorming op basis van feiten.
Hoewel wij streven naar de hoogste mate van nauwkeurigheid en actualiteit, dient de informatie op dit platform uitsluitend als een algemene kennisbron. De content is niet bedoeld als vervanging voor specifiek, individueel advies over uw casus.
Wij benadrukken dat u eigen verantwoording dient te nemen om alle informatie op het platform kritisch te controleren en te verifiëren. De toepassing van de wetten, regels, en richtlijnen in uw unieke situatie kan variëren. De kennis op het OPJ is geen vervanging voor juridisch, medisch of klinisch advies door een gekwalificeerde professional. Raadpleeg altijd een onafhankelijke deskundige voor persoonlijke begeleiding en besluitvorming.
Het OPJ is een dynamisch platform dat voortdurend wordt uitgebreid en verbeterd. Wij moedigen gebruikers aan om bijdragen, feedback en ideeën te delen, bijvoorbeeld over de functionaliteit van de tools of de volledigheid van de kennisbank.
Alle ingezonden informatie, zoals feedback op instrumenten of bijdragen aan de kennisbasis, wordt uiterst vertrouwelijk verzameld en verwerkt. Deze data wordt uitsluitend gebruikt voor de kwaliteitsborging, optimalisatie en verdere uitbreiding van het platform.